Kimler konkordato komiseri olabilir?
06 Kasım 2018 Salı
Son günlerde konkordato komiserliği meselesi çok gündemde. Konkordato talebinin mahkemece kabulü kadar, komiser olarak atanacak kişilerin görev ve yetkileri de çok önemli...
Kimler konkordato komiseri olabilir?
Mevzuatın İçinden

Kimler konkordato komiseri olabilir? 

Talha Apak
Yeminli Mali Müşavir (YMM) talha.apak@paradergi.com.tr

Son günlerde konkordato komiserliği meselesi çok gündemde. Konkordato talebinin mahkemece kabulü kadar, komiser olarak atanacak kişilerin görev ve yetkileri de çok önemli...

KONKORDATO, herhangi bir sebepten dolayı işleri bozulmuş, ödeme gücünü belli ölçüde kaybedip mali durumu bozulmuş iyi niyetli ve dürüst borçluları korumak amacını taşıyor. Konkordato talebi üzerine mahkeme, istenilen belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde bir mühlet kararı veriyor ve borçlunun malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alıyor.

Konkordato müessesesi son günlerde kamuoyunda çok yer aldı. Buna bağlı olarak, atanacak konkordato komiserleri de önem kazanarak gündeme geldi. 2 Haziran 2018 Tarihli Resmi Gazete’de “Konkordato Komiserinin Niteliklerine Dair Yönetmelik” yayınlandı.

KONKORDATO KOMİSERLİĞİNİN NİTELİKLERİ

Konkordato komiseri olarak görevlendirilecek kişilerde şu nitelikler aranıyor:

a)Türk vatandaşı olmak.

b)Tam ehliyetli olmak.

c)En az dört yıllık lisans eğitimi veren fakültelerden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurtiçindeki veya yurtdışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak ve beş yıldan az olmamak üzere mesleki tecrübeye sahip bulunmak.

ç) İflas etmemiş olmak.

d)Son üç yıl içinde görevin gerektirdiği özen yükümlülüğüne uymadığından dolayı konkordato komiserliği görevine son verilmemiş olmak.

e)Görevlendirildiği tarih itibarıyla disiplin yönünden meslekten veya memuriyetten çıkarılmamış ya da sanat icrasından veya mesleki faaliyetten yasaklanmamış olmak.

f)Kamu hizmetinden yasaklı olmamak.

g)Fiilen yürütmekte olduğu mesleğinin ilgili mevzuatında, konkordato komiserliğini yürütmesine engel bir hüküm bulunmamak.

ğ) Türk Ceza Kanunu kapsamında, yönetmelikte belirtilen suçlarından dolayı mahkûm olmamak.

h)Terör örgütleriyle iltisaklı veya irtibatlı olmamak.

KONKORDATO KOMİSERİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ

a)Görevini kanun, yönetmelik ve dürüstlük kuralları çerçevesinde tarafsız, objektif ve özenle yerine getirmek.

b)Kendisine tevdi olunan görevi bizzat yerine getirmek.

c)Görevi sebebiyle öğrendiği sırların gizliliğini sağlamak ve korumak.
 
ç) Görevi sırasında elde ettiği bilgileri, kendisi, yakınları veya üçüncü kişiler yararına doğrudan veya dolaylı bir menfaat elde etmek için kullanmamak.

d)Görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendisi, yakınları veya üçüncü kişiler lehine menfaat sağlamamak, hediye kabul etmemek ve aracılıkta bulunmamak.

Yukarıda sayılan yükümlülükler, komiserlik görevi sona erdikten sonra da devam ediyor. Yükümlülüklere aykırı davranan komiserin görevine mahkemece son veriliyor. Bu durum derhal bilirkişilik bölge kuruluna ve ayrıca eylemin suç oluşturması halinde Cumhuriyet başsavcılığına bildiriliyor.

EĞİTİM ALINMASI GEREKİYOR

Yönetmelikteki şartları taşıyan ve konkordato komiseri olmak isteyenlerin öncellikle konkordato eğitimi almaları gerekiyor.

Şartları taşıyan kişiler, bu konuda yetkilendirilmiş meslek odaları ve üniversitelerden alacakları “konkordato eğitimi” sonrası sertifikalarıyla ilgili mahkemelere başvurmaları gerekiyor. Konkordato komiserliği için her ne kadar yukarıda sözünü ettiğimiz yüksek öğrenim şartı öne çıkıyor olsa da, bu alana genellikle mali müşavir kökenli (YMM/SMMM) meslek mensupları daha fazla ilgi gösteriyor.

Konkordato isteyen küçük işletmelere bir komiser, büyük işletmelere ise en az üç komiser atanabiliyor. Konkordato komiseri olarak üç kişinin görevlendirilmesi halinde, seçilecek komiserlerden birinin hukukçu ve birinin de yeminli mali müşavir olması tercih ediliyor. Bir kişi eş zamanlı olarak beşten fazla dosyada geçici komiser ve komiser olarak görev yapamıyor. Bilirkişiye göre, yetki ve sorumluluklarının yanı sıra alacakları ücretler de daha yüksek olan konkordato komiserliği eğitimini çeşitli üniversiteler ve meslek odaları sunabiliyor. İkişer gün olmak üzere bir veya iki haftalık eğitim sonrası alınacak sertifikalarla ilgili mahkemelere başvurulduktan sonra, görevlendirilme için beklenmesi gerekiyor. Mahkemeler komiser atamada, haklı olarak mesleki tecrübeyi de dikkate alarak yeminli mali müşavirleri öncellikli görevlendiriyor.

Konunun önemi ve komiser olacak kişiye sağladığı yetki ve ekonomik katkı nedeniyle, hukukçulardan ziyade çok sayıda deneyimli (mali müşavir) meslek mensuplarının yoğun ilgi gösterdikleri görülüyor. Aldığımız bilgiye göre, İstanbul Yeminli Mali Müşavirler Odası eğitim programlarını artırarak, konusunda uzaman akademisyenlerce meslek mensuplarına konkordato eğitimi vermekte ve uygulamada karşılaşılan sorunları aktararak sertifika almaya hak kazanan kişileri de mahkemelere bildirmekte. 
1- Genel Yayın Yönetmenimiz Nusret Sümer Balıkesir SMMM Odası Başkanı Ertuğ Aslan ve Oda Sekreteri Eren Çekiç'le Muhasebe Mesleğini ve Meslek Mensuplarının Sorunlarını Masaya Yatırdı.
Elbette ki, 5510 Sayılı Kanunla Kanun’un 53. Maddesi’nde yer alan 1.10.2008 tarihinde yürürlüğe giren 4/b bendi kapsamında (Bağ-Kur) sigortalı sayılanların,
Bilindiği gibi, 213 sayılı VUK’nun 353/1 maddesi hükmüne göre verilmesi ve alınması gereken fatura ve gider pusulası ve müstahsil makbuzu ile
Yeni TTK’nın 390. maddesinin birinci fıkrasına göre, “Esas sözleşmede aksine ağırlaştırıcı bir hüküm bulunmadığı takdirde, yönetim kurulu üye tam sayısının
3 yıldır işsiz, etrafımın yardımıyla yaşıyorum. 1 Ekim 1977 doğumluyum. 25 Ekim 1999'da SSK kapsamında mühendis olarak işe başladım ve
Maliye Bakanlığı, Temmuz ayı bütçe sonuçlarını açıkladı. İlk 6 ayda 78.6 milyar TL açık veren bütçe, Merkez Bankası'nın ihtiyat akçesinin Hazine'ye devrinden sonra...
Otomotiv sektör temsilcileri yaşadıkları kriz karşısında bazı isteklerini ve önerilerini sıralıyorlar. Aralarında Rusya’da sektörün yaşadığı krizden
Toplantının hemen başında Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, “Tekstil sizin için ne anlama geliyor?” diye sordu. Ucuz işgücü, zorlu çalışma şartları, ç
Bankalarca verilen kredilere ilişkin usul ve esaslar, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun hükümlerine dayanılarak hazırlanan ve
İdeal olan şirketlerin kendi öz kaynakları ile yatırımlarını yapmaları ve faaliyetlerini sürdürmeleri olmakla birlikte, bu her zaman mümkün olmaz ve kaynak ihtiyacı
Bu Kanunun amacı; Türkiye’nin turizm hedeflerine ulaşmasını teminen; turizm imkân ve fırsatlarının dünyada tanıtılmasına, turizm potansiyelinin tüm yönleri ile değerlendirilerek . . . . .
BİLSEM sonucu MEB tarafından adayların erişimine açıldı. Binlerce adayın merakla beklediği sonuçlar sonrasında kesin kayıt hakkı elde edecek isimler ortaya çıktı.
Gelir İdaresi özelgeleri, vergi cezası ve gecikme faizine karşı koruma sağlıyor. Aynı nitelikli özelgeler sadece özelgenin verildiği değil bütün mükellefler için aynı
T.C. Merkez Bankası Döviz Kurları (2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 Yıllarını İçerir)
2576 sayılı “Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemeleri’nin Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun”un, “Vergi Mahkemeleri’nin Görevleri” başlıklı
7186 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Torba kanun yayımlanmıştır.
Bilindiği gibi, ziraat odaları tarafından kendi üyelerine zirai araç kiralaması halinde bu işlemin kurumlar vergisi yönünden ve KDV yönünden
2012 yılında hayatımıza gönüllülük esasına dayalı olarak giren e-Fatura uygulaması 2014 yılı itibariyle belirli mükellef grupları için zorunlu hale gelmişti.